zaterdag 17 oktober 2009

Feel, smell and taste (in die volgorde)

Eén van de belangrijkste aspecten voor mijn ideeën is de combinatie van zoveel mogelijk verschillende zintuigen.

Bij dit concept voelt men eerst de textuur van het omhullende bekertje waarin het glas wordt het gezet.
Vervolgens door de druk die op het vervormbare bekertje wordt uitgeoefend door het opheffen van het glas, worden de kruiden onderling gewreven en komt de geur vrij.

Uiteindelijk proeft men ook de smaak van de drank.

Hier is er dus een combinatie van gevoel, geur en smaak!

Voor de test gebruikte ik verse groene munt uit de tuin als kruiden en zocht ik op www.foodpairing.be op met welke drank dit te combineren valt.
Hier is er nog geen gevoelservaring.
Hierbij kwam ik uit bij Gin, Zwarte Thee en Groene Thee. Van iedere drank proefde ik eerst eens gewoon en eens met het glas in de beker met kruiden.
Waarnemingen: Groene thee op zich is nogal bitter en geeft geen sterke geur af. Het aroma van de munt verzachtte de smaak merkbaar en gaf ook een aangename geur af.
Idem voor de zwarte thee hoewel de invloed van de munt hier merkbaar minder was.

Gin (38%vol) ruikt op zich naar pure alcohol. Deze chemische geur wordt veel aangenamer in combinatie met munt. De smaak wordt iets verzacht met één takje munt.
Méer munt zal de neus sterk gaan prikkelen en maakt de gin aangenamer. Ik zal zo snel mogelijk nog met andere geuren/dranken experimenteren.

Besluit: het experiment is geslaagd maar opdat de kruiden echt de smaak beïnvloeden zijn er veel kruiden nodig

foto's volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten